Konsumencie, broń się !
W obrocie spotykaliśmy już stosowanie zwrotów: „Telekomunikacja Polska Dzień Dobry; Dzień dobry, tu Twoja Telekomunikacja; Dzień dobry, Dzwonię z gazowni”. Miły głoś z drugiej strony słuchawki zachęcał do skorzystania z intratnych promocji, podszywając się pod dotychczasowych usługodawców. Po jakimś czasie okazywało się, że niczego nieświadomy konsument dokonał zmiany usługodawcy w efekcie czego dotychczasowy obciążył go wysokimi karami umownymi za zerwanie umowy. Jeżeli chciał zerwać umowę z nowym wtedy zostawał obciążany karami przez niego. Szczególnie często grupą docelową nieuczciwych sprzedawców są osoby starsze.
Takie zachowanie usługodawców wypełnia znamiona wprowadzenia w błąd czy też podstępnego wprowadzenia w błąd, określonych w art. 84 i 86 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 z późn. zm.). W takim przypadku, konsument może uchylić się od skutków prawnych oświadczenia złożonego pod wpływem błędu składając odpowiednie oświadczenie.
Dodatkowo, takie zachowanie usługodawców stanowi nieuczciwą praktykę rynkową wprowadzającą w błąd, o której mowa w ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2070). Zgodnie z definicją ustawową praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Stosownie do treści art. 12 ww. ustawy, w razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać: 1) zaniechania tej praktyki; 2) usunięcia skutków tej praktyki; 3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie; 4) naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu; 5) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
Mec. Łukasz Piętka
Kancelaria Prawna RPLC
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj