Brak absolutorium dla władz powiatu otwockiego
Brak absolutorium, czyli swoistego poparcia i akceptacji dotychczasowego działania władz powiatu można interpretować jako swego rodzaju wotum nieufności. Oznacza to tyle, że rada powiatu nie oceniła pozytywnie pracy, jaką wykonali starosta Cezary Łukaszewski, wicestarosta Krzysztof Kłósek oraz członkowie zarządu: Krzysztof Olszewski, Grzegorz Michalczyk i Stanisław Kruszewski. Z jednej strony może to być tylko „żółta kartka” – ostrzeżenie i motywacja do głębszej analizy, z drugiej otwiera drogę do głosowania w sprawie odwołania zarządu i nowych wyborów.
W głosowaniu, którego wyniki przedstawiamy w załączonym skanie dokumentu widać, że za przyznaniem absolutorium głosowali koalicjanci, a tzw. opozycja była przeciwna. Internet już huczy od komentarzy, zarówno z jednej jak i drugiej strony. Jedni współczują, inni się cieszą z „sukcesu”. Jak to leży w naturze ludzkiej, łatwiej wykazać czyjąś niekompetencję niż samemu wykazać swoją aktywność – w tym przypadku na rzecz powiatu. A takich komentarzy właśnie wśród radnych jest najwięcej.
Jaki będzie dalszy ciąg historii braku absolutorium, dowiemy się w najbliższych dniach. A tymczasem poniżej cytujemy wypowiedź wicestarosty otwockiego, p. Krzysztofa Kłóska*, który podsumowuje osiągnięcia i zmiany, jakich dokonało starostwo od momentu powołania nowych władz.
Czekamy na wasze komentarze i odpowiedzi na następujące pytania: jak wy, jako mieszkańcy naszego powiatu, oceniacie sprawowanie władzy przez obecnych przedstawicieli, jak oceniacie zmiany oraz co wy byście zmienili lub zrobili inaczej? Piszcie!
*
„Zarząd Powiatu nie otrzymał wotum zaufania za 2019 rok. Odrzucone zostało także sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu, nie otrzymaliśmy także absolutorium za 2019 rok (pomimo pozytywnej opinii Komisji Rewizyjnej oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej).
Niestety radni Naszego Wspólnego Domu, Platformy Obywatelskiej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego (NWD, PO, PSL) zagłosowali przeciw.
Serdecznie dziękuję wszystkim członkom klubu Prawa i Sprawiedliwości oraz Panu Burmistrzowi Stanisławowi Kruszewskiemu za głos "za" i pozytywną ocenę pracy Zarządu.
Taki wynik głosowania - niestety - oznacza otwartą drogę do odwołania Zarządu Powiatu (wymagane 14 głosów).
Niezmiennie pozostaję do Państwa dyspozycji. Poniżej prezentuję podsumowanie prac w roku 2019.
Minął on dla mnie pod znakiem wielu godzin spędzonych w pracy, wielu kilometrów przejechanych dróg, napisanych wniosków, małych i dużych wyzwań. Te wszystkie działania były podejmowane w zdecydowanie pomniejszonym składzie - z 4 etatowych członków zarządu zostało 2 (jedynie Starosta i Wicestarosta).
-Z inwestycji drogowych – pozyskaliśmy z budżetu Państwa 6 522 000 zł na inwestycje na drogach powiatowych (ponad 14 km), w tym w Celestynowie (ul. Prosta), w Karczewie (rondo im. Stulecia Bitwy Warszawskiej 1920) oraz w Otwocku (przebudowa ul. Kraszewskiego oraz ul. Majowej). Uruchomiliśmy numer alarmowy, na który zgłaszane są interwencje. Ponadto jesteśmy w trakcie przekazywania części dróg powiatowych do gmin, pierwsza tego typu uchwała została podjęta na ostatniej sesji Rady Powiatu.
-W wyniku cyfryzacji części prac, zmian kadrowych oraz monitoringu efektów prac skróciliśmy czas obsługi interesanta w Wydziale Geodezji i Kartografii z 30 do max 10 dni. Wprowadziliśmy elementy nowoczesnego zarządzania poprzez wprowadzenie obowiązku cotygodniowego wykonania zestawienia zrealizowanych prac przez poszczególnych pracowników co podniosło efektywność wykonywanych zadań i umożliwiło bardziej racjonalne gospodarowania czasem pracy.
-Tak samo w wydziale Architektury i Budownictwa – ze średniego czasu wydania decyzji 57 dni zeszliśmy do średniego czasu wydania decyzji 35 dni, obniżyliśmy także koszty wydania dziennika budowy. Rozpoczęliśmy spotkania z projektantami z terenu Powiatu oraz urzędami gmin w celu ułatwienia komunikacji z urzędem starostwa. Docelowo takie podejście ma doprowadzić do odbierania Powiatu Otwockiego jako miejsca przyjaznego klientowi, co przełoży się na lokalizację inwestycji na tych terenach.
-Wydział Gospodarki Nieruchomościami uzyskał wsparcie w zwiększaniu atrakcyjności działek oraz ich promocji – Zarząd Dróg Powiatowych porządkuje nieruchomości, Biuro Kultury i Promocji wspiera promocję. W efekcie sprzedaż nieruchomości w 2019 roku jest wyższa w stosunku do roku 2018 o przeszło 300% pomimo podniesienia cen sprzedaży! Podjęto także aktywną współpracę z Wojewodą Mazowieckim w kontekście przejęć nieruchomości drogowych w trybie art. 73 ustawy o drogach publicznych (odszkodowania dla mieszkańców za grunt zajęty pod drogi publiczne). Uregulowano wysokość stawek opłat za lokale, które nie były „ruszane” od 2012 roku! Straty z tego tytułu można liczyć w dziesiątkach tysięcy złotych. Przygotowano także lokale do sprzedaży na rzecz obecnych najemców, w związku z brakiem delegacji ustawowej Powiatu do prowadzenia gospodarki lokalowej – będą one realizowane w 2020 roku.
-Wydział Ochrony Środowiska podjął ścisłą współpracę z WIOŚ wypracowując wspólne zasady informowania oraz współpracy. W wyniku działań podejmowanych w zakresie ochrony środowiska SKO UCHYLIŁO DECYZJĘ LEKARO na przetwarzanie i magazynowanie odpadów (stwierdzono przekroczenie uprawnień przez poprzedniego Starostę). Wystąpiłem do PINB i WINB o kontrolę zgodności obiektu składowiska Amest z pozwoleniem na budowę wykazując znaczne odstępstwa od projektu (sprawa w toku). Zwiększyliśmy poziom kontroli podmiotów dysponujących decyzjami Starosty z zakresu ochrony środowiska.
-Biuro Kultury i Promocji wprowadziło ankiety zadowolenia klienta – na bieżąco monitorujemy nieprawidłowości występujące w poszczególnych wydziałach. Rozpoczęliśmy współpracę ze stowarzyszeniami przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych oraz organizowaniu wydarzeń. Od nowa zbudowaliśmy strategię social media, powrócono do idei spotkań z przedstawicielami gmin w zakresie kultury i promocji. Partnerowaliśmy imprezom takim jak Runmaggeddon oraz przeprowadziliśmy wydarzenie „20 lat Polski w NATO” przy wsparciu Wojska Polskiego oraz MON.
-W wydziale Komunikacji i Transportu wprowadziliśmy terminale płatnicze Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (bezpłatnie!) oraz uruchomiliśmy obsługę dla klientów biznesowych, co pozwoliło na pozyskanie partnera – PKO Leasing. Efektem jest zwiększenie wpływów powiatu w tym sektorze o kilkanaście tysięcy złotych!
Na podsumowanie chciałbym podziękować wszystkim, dzięki którym te rzeczy udało się osiągnąć!
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj