Nie dla podziału Józefowa
Mieszkańcy Józefowa, kiedy tylko dowiedzieli się o planach PKP, dotyczących planowanej modernizacji linii kolejowej nr 7 Warszawa - Lublin - Dorohusk, postanowili działać i nie dopuścić do zlikwidowania naziemnych przejazdów przez tory. Jak twierdzą, takie działania zdecydowanie pogorszą jakość ich życia i mogą spowodować paraliż miasta. W petycji skierowanej do PKP czytamy m.in. „Tory kolejowe przebiegają przez sam środek Józefowa - dzielą nasze miasto na pół. Taka lokalizacja ma zarówno plusy jak i minusy. Dzięki transportowi kolejowemu możemy szybko podróżować. Jednak ruch pociągów oznacza dla nas także hałas, obniżone bezpieczeństwo oraz utrudnienia w przemieszczaniu się pomiędzy jedną częścią Józefowa a drugą. Już teraz zamknięty szlaban oznacza dla nas stanie w korkach. Budowa toru szybkiego ruchu z pewnością jeszcze te problemy pogłębi. Wizja paraliżu Józefowa - wydaje się jak najbardziej realna”. Tymczasem PKP PLK odpowiada – Badamy różne warianty, nic nie jest przesądzone.
Dziś w Józefowie tory linii otwockiej można pokonać samochodem w trzech miejscach: naziemnymi przejazdami w centrum miasta oraz w Michalinie, jak również bezkolizyjnym wiaduktem od strony Świdra. Blisko jest także do przejazdu w Falenicy, to raptem kilometr od granicy z Józefowem. Mimo wszystko samochodem niełatwo sforsować tory - pociągi Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej kursują często. Co kilka minut szlabany opadają, co przy dużym ruchu oznacza korki. Jest także kilka przejść dla pieszych zarówno tych oficjalnych jak i nielegalnych, jednak w obu przypadkach masowo uczęszczanych.
Mieszkańcy obawiają się że budowa trzeciego toru, którym pociągi będą mogły pędzić nawet 120 km/h, zdecydowanie pogorszy jakość ich życia a przede wszystkim bezpieczeństwa zarówno pieszych jak i kierowców. PKP znalazło na to sposób – likwidując istniejące przejazdy naziemne oraz zmniejszając do minimum liczbę przejść dla pieszych. Wszystko oczywiście wedle prawa, bo zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury, przejazdy dla samochodów można budować w odległości nie mniejszej niż trzy kilometry od siebie. To oznaczałoby, że przejazdy w Michalinie i Falenicy mogą przestać istnieć. W zamian miałby powstać wiadukt na granicy Józefowa i Warszawy. Mieszkańcy nie zgadzają się na takie rozwiązanie i w petycji podpisanej przez ponad 3 tys. osób zaproponowali PKP inne rozwiązanie. Poniżej przedstawiamy Państwu odpowiedź PKP PLK S.A.:
W nawiązaniu do postulatów przedstawionych przez Miasto Józefów na spotkaniu w dniu 24.05.2016 r. zostały szczegółowo omówione poszczególne pozycje:
Bezkolizyjny przejazd nad torami w osi ul. Werbeny - Brucknera
PKP PLK S.A. bierze pod uwagę budowę wiaduktu, ale przy współfinansowaniu inwestycji przez Miasto Józefów. Ze strony PKP została przedstawiona propozycja podziału kosztów realizacji inwestycji: PKP sfinansuje projekt wiaduktu oraz wykonanie jego konstrukcji (do nasypów) zaś Miasto Józefów miałoby sfinansować pozostałą część inwestycji. Miasto Józefów sprzeciwiło się takiemu podziałowi kosztów uznając, że integralną częścią wiaduktu są także zjazdy z nasypów. Miasto zaproponowało natomiast sfinansowanie połączeń zjazdów z drogami publicznymi, w tym także m. in. budowę rond.
W przypadku budowy wiaduktu PKP PLK S.A. poinformowało, że decyzja środowiskowa dla linii kolejowej nr 7 przewiduje budowę wiaduktu drogowego w km 21,700 przy likwidacji przejazdu w km 20,740 (w Falenicy) i km 22,250 (w Michalinie) . Miasto Józefów stanowczo sprzeciwiło się zamknięciu przejazdu w Michalinie argumentując to trudnościami komunikacyjnymi, szczególnie w ruchu lokalnym oraz podkreślając, że przejazd kolejowy w Michalinie powstał ze środków Miasta Józefów. PKP zobowiązało się do rozważenia możliwości pozostawienia przejazdu w Michalinie.
PKP zapowiedziało, że nie planuje wybudować w ramach inwestycji parkingów , które uzupełnią liczbę miejsc postojowych zlikwidowanych w związku z budową trzeciego toru. Przedstawiciele Miasta Józefów zaproponowali, aby PKP w ramach realizowanego projektu, zaprojektowało parkingi przy stacjach kolejowych PKP Michalin oraz PKP Józefów zaś miasto sfinansuje budowę parkingów z własnych środków. PKP zobowiązało się do rozważenia propozycji.
Wygrodzenie linii kolejowej
PKP poinformowało, że nie ma podstaw prawnych zobowiązujących PKP do wybudowania ogrodzenia wzdłuż torów, natomiast jeżeli Miasto chciałoby takie wygrodzenie zrealizować to powinno wystąpić do Zakładu Linii kolejowych w Warszawie. Przedstawiciele Miasta postulowali więc o to, aby wygrodzić miejsca szczególnie niebezpieczne przy stacjach oraz miejscach nielegalnego przekraczania torów. PKP zapowiedziało, że przy budowie przejść podziemnych w ich najbliższym rejonie rozważy wybudowanie wygrodzeń lokalnych .
Budowa toalet przy stacjach kolejowych PKP Michalin oraz PKP Józefów
PKP zapowiedziało stanowczo, że nie planuje budowy toalet przy stacjach kolejowych. Przedstawiciele Miasta zaproponowali, aby PKP w ramach realizowanego projektu, zaprojektowało umiejscowienie toalet, na terenach należących do Kolei. Miasto Józefów zaoferowało sfinansowanie takiej inwestycji z własnych środków. PKP zapowiedziało, że rozważy propozycję Miasta Józefowa.
Usprawnienia dla rowerów w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdów kolejowych
Infrastruktura przy przejazdach zostanie zaprojektowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, a projekt będzie konsultowany z Miastem Józefów.
Zmiana organizacji ruchu przy przejazdach kolejowych
PKP podtrzymuje swoje poparcie dla propozycji Miasta Józefowa dotyczącej zmiany organizacji ruchu poprzez wprowadzenie pierwszeństwa dla zjeżdżających z przejazdu. Postulat ten powinien być jednak skierowany do Zarządców dróg. Ustalono, iż ww. sprawa zostanie poruszona podczas tworzenia dokumentacji stałej organizacji ruchu.
Modernizacja wiaduktu na drodze nr 721
PKP podkreśliło, że nie jest właścicielem obiektu, a więc nie jest również stroną do negocjacji w powyższym temacie.
Dodatkowe (tj. poza peronami) przejścia podziemne dla pieszych
PKP przedstawiło proponowane lokalizacje dodatkowych przejść podziemnych dla pieszych oraz rowerzystów w miejscu tzw. ,,dzikich przejść":
-
km. 21,797 (przy ul. Werbeny,
-
b) km. 23,192 (przy ul. Matejki),
-
c) km. 24,385 (przy ul. Reymonta)
W toku negocjacji ustalono, że:
Ad a) inwestycja ta nie będzie realizowana w przypadku budowy wiaduktu drogowego w osi ulic Werbeny - Brucknera;
Ad b) Miasto Józefów widzi konieczność utworzenia przejścia w tej lokalizacji;
Ad c) Miasto Józefów w zamian proponuje zlokalizowanie przejścia na km. 24,700 (dawny przebieg ul. Wiązowskiej, w okolicy wiaduktu). Przedstawiona propozycja zmiany lokalizacji spotkała się z akceptacją ze strony przedstawicieli PKP
W zamian za to Miasto Józefów zobowiązało się do utrzymywania wszystkich przejść podziemnych pod torami w granicach Miasta w zakresie utrzymania porządku, konserwacji, odświeżania ścian oraz mediów. PKP PLK S.A. zapowiedziało, że wszystkie nowe przejścia podziemne, również te przy peronach zostaną zaopatrzone w monitoring. Miasto zgodziło się do podłączenia systemu do sieci miejskiego monitoringu.
Wykonanie przejścia pod torami rurą osłonową
PKP podkreśliło, że nie może wykonać, w ramach realizowanego projekt u, inwestycji niezwiązanej z samym projektem. Postulat ten będzie jeszcze przedmiotem rozmów podczas kolejnego spotkania, w którym uczestniczyć będzie także przedstawiciel spółki miejskiej Hydrosfera.
Ekrany akustyczne
Przedstawiciele Miasta Józefowa stoją na stanowisku, że budowa ekranów może zakłócić krajobraz miasta i jest ostatecznością. Miasto Józefów podkreśliło, że drzewa stanowią najlepszą barierę ochronną przed hałasem i poprosiło o to, aby podczas realizacji inwestycji ograniczyć wycinkę do minimum. PKP zadeklarowało stałą współpracę z Miastem Józefów podczas prac projektowych, tak aby proponowane rozwiązania dotyczące ochrony przed hałasem pasowały do specyfiki miasta i były jak najlepiej wkomponowane w krajobraz. Przedstawiciele PKP PLK S.A. poinformowali również, że decyzja środowiskowa nakłada obowiązek przeprowadzenia ponownej oceny na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę i na tym etapie zostanie ostatecznie określony zakres ekranów akustycznych.
Warunki wydane przez Hydrosfera Józefów dotyczące kolizji z istniejącą siecią
Przedstawiciele PKP poinformowali, że kolizje zostaną przebudowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowe zakresy wynikające z warunków wydawanych przez gestorów sieci nie mogą obciążać PKP.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj