Rusza kolejowa przebudowa
Już w czerwcu zaniepokojeni mieszkańcy donosili nam o masowej wycince drzew wzdłuż torów. Było to konieczne w związku z pracami modernizacyjnymi rozpoczętymi na linii kolejowej numer 7 (Warszawa-Otwock-Garwolin-Dęblin-Lublin). W początkowej fazie, wsztrzymano ruch na odcinku Pilawa-Dęblin i uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. Według informacji przekazanych nam przez Otwocki magistrat, jeszcze w tym miesiącu prace ruszą na terenie naszego miasta. Na pierwszy ogień pójdzie uwielbiany przez filmowców dworzec PKP, który trzeba dostosować do obsługi trzeciego toru.
Same korzyści
Jak zapowiadają przedstawiciele UM Otwocka i wybranej na głównego wykonawcę prac firmy Budimex Budownictwo Sp. z o.o., efektem inwestycji będzie zwiększenie komfortu bezpieczeństwa i możliwości wykorzystania torowiska. Zgodnie z planami pociągi pasażerskie osiągną na modernizowanym odcinku prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Wybudowany zostanie dodatkowy tor, zmodernizowane stacje i przejścia kolejowe. Do Otwocka wrócą szybkie połączenia dalekobieżne. Będzie też można łatwiej i bezpieczniej pokonać linię kolejową dzielącą miasto na pół. Dotychczasowy przejazd w ul. Majowej zastąpiony zostanie tunelem pod torowiskiem. Dodatkowo, od strony ulicy Grunwaldzkiej, Jana Pawła II i Warszawskiej wybudowane zostanie rondo oraz droga dojazdowa wzdłuż linii kolejowej (odc. ul. Jana Pawła II od strony ul. Górnej). Zmodernizowane zostanie przejście dla pieszych przy stacji Otwock. Obecnie istniejące zastąpi tunel, a trzy perony – dwa nowoczesne i wydłużone. Zmodernizowany zostanie wiadukt w ulicy Orlej, przejście dla pieszych przy Teatrze Miejskim (zamiast naziemnego, wybudowany zostanie tunel) oraz przejazd kolejowy w ul. Filipowicza – Żeromskiego, gdzie również wybudowany zostanie tunel. Przebudowa torowiska i obiektów inżynieryjnych rozpocznie się już we wrześniu i potrwa do końca 2019 roku. Tak ogromna i potrzebna inwestycja wiąże się jednak z licznymi utrudnieniami.
Czeka nas paraliż kolejowy?
Jak ustaliliśmy, utrudnienia rozpoczną się już w pierwszych dniach września. Prezydent Zbigniew Szczepaniak, wiceprezydent Piotr Stefański, naczelnik wydziału Gospodarki Komunalnej Andrzej Hałaczkiewicz i Powiatowy Inżynier Ruchu Drogowego Mariusz Bogdański 28 sierpnia spotkali się w tej sprawie z przedstawicielami Budimexu odpowiedzialnymi za realizację konktraktu na linii Otwock-Pilawa. Prezydent wyraził swoją obawę, że mieszkańcy (zarówno podróżni i kierowcy) będą skazani na liczne utrudnienia. Zaproponował też, stworzenie dodatkowego przejścia dla pieszych od strony ulicy Orlej, otwarcie dodatkowego parkingu na terenach kolejowych (przy ul. Orlej) i utworzenie tymczasowego przejazdu przez torowisko w okolicy stacji Świder. Jednak decydujące zdanie w tej sprawie należy do inwestora, czyli PKP PLK S.A. Nie wiadomo jeszcze nic na temat przyszłych objazdów. Ich kierunki musi najpierw zatwierdzić Powiatowy Inżynier Ruchu Drogowego.
Pewne jest natomiast to, że już w najbliższych dniach, zostanie wyłączony z użytkowania (częściowo lub całkowicie) parking wzdłuż torowiska przy ul. Orlej (wjazd przy Bazarze "Rampa). W tym samym czasie, rozpocznie się również wycinka drzew wzdłuż ulicy Jana Pawła II. W najbliższych planach jest również wyłączenie z użytkowania dwóch peronów na stacji Otwock – we wrześniu będzie to peron numer 1 (dla odjeżdżających w kierunku Dęblina), a w październiku peron numer 2 (dla wysiadających). Pasażerowie będą mogli korzystać z peronu tymczasowego, który powstanie przy parkingu (od strony ulicy Warszawskiej). Niestety, jak informuje spółka Budimex, aby wybudować obiekt trzeba będzie zająć część miejsc postojowych. Dla kierowców oznacza to kolejne problemy z parkowaniem pojazdów.
Jako, że w miejscu obecnie funkcjonującego przejścia dla pieszych przez torowisko (między ulicami Armii Krajowej i Warszawską przy Teatrze Miejskim im. S.Jaracza) powstanie przejście podziemne, piesi będą musieli przechodzić kilkanaście metrów dalej. Spóka Budimex, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom miasta na czas przebudowy ogrodzi tereny objęte pracami. Zapomnijcie więc o przechodzeniu przez tory, perony i dworzec w miejscach, które nie są przeznaczone w tym celu!
Marzena Lech
PLAN PPRZEBUDOWY LINII KOLEJOWEJ NA TERENIE OTWOCKA:
ETAP I
Wrzesień 2017
-
Przebudowa wiaduktu kolejowego w ulicy Orlej (od strony ul. Powstańców Warszawy), w tym zamknięcie przejazdu – możliwość wjazdu na dworzec jedynie od strony ulicy Warszawskiej. Planuje się całkowitą rozbiórkę wiaduktu i obniżenie jezdni o jeden metr.
ETAP II
Wrzesień 2017 – Grudzień 2017
-
Budowa nowego kolektora sanitarnego w ciągu ulic: Orla, Powstańców Warszawy i Armii Krajowej.
-
Przebudowa uzbrojenia podziemnego, roboty przygotowawcze wzdłuż ulicy Majowej i na skrzyżowaniu Majowej, Grunwaldzkiej i Jana Pawła II. Zachowana przejezdność w ciągu ulicy Majowej, pozostałe drogi zamknięte.
-
Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
ETAP III
Grudzień 2017 – I półrocze 2018
-
Budowa tunelu ciągu ulicy Majowej, przebudowa skrzyżowań: Majowa i Górna oraz Majowa, Grunwaldzka i Jana Pawła II. Skrzyżowania wyłączone z ruchu.
-
Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
ETAP IV
I półrocze 2018
-
Budowa tunelu ciągu ulicy Majowej, przebudowa skrzyżowań: Majowa i Górna oraz Majowa, Grunwaldzka i Jana Pawła II. Skrzyżowania wyłączone z ruchu.
-
Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
-
Budowa ulicy Szlacheckiej – ulica wyłączona z ruchu.
ETAP V
Wrzesień 2018 – Listopad 2018
-
Budowa tunelu ciągu ulicy Majowej, przebudowa skrzyżowań: Majowa i Górna oraz Majowa, Grunwaldzka i Jana Pawła II. Skrzyżowania wyłączone z ruchu.
-
Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
-
Przebudowa kolektora w ulicy Warszawskiej.
-
Przebudowa uzbrojenia podziemnego, roboty przygotowawcze wzdłuż ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zachowana przejezdność w ciągu ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte ulice: Armii Krajowej i Warszawska w obrębie skrzyżowania z ulicami Filipowicza i Żeromskiego.
ETAP VI
Listopad 2018 – Styczeń 2019
-
Otwarta ulica Majowa (przejazd), zamknięte ulice Jana Pawła II i Grunwaldzka.
-
Przebudowa uzbrojenia podziemnego, roboty przygotowawcze wzdłuż ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zachowana przejezdność w ciągu ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte ulice: Armii Krajowej i Warszawska w obrębie skrzyżowania z ulicami Filipowicza i Żeromskiego.
-
Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
-
Budowa tymczasowego przejazdu przez tory kolejowe w ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
ETAP VII
Styczeń 2019 – Sierpień 2019
-
Budowa tunelu w ciągu ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte skrzyżowania: Filipowicza, Armii Krajowej, Żeromskiego, Warszawska, Szlachecka.
-
Otwarty przejazd kolejowy ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
-
Przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Orlej (wiadukt od strony ulicy Warszawskiej) wraz z przebudową uzbrojenia i drogi. Wjazd na dworzec kolejowy od strony ulicy Powstańców Warszawy.
ETAP VIII
Sierpień 2019 – Listopad 2019
-
Budowa tunelu w ciągu ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte skrzyżowania: Filipowicza, Armii Krajowej, Żeromskiego, Warszawska, Szlachecka.
-
Otwarty przejazd kolejowy ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
-
Przebudowa przejazdu w ciągu ulicy Narutowicza (nowa nawierzchnia).
ETAP IX
Listopad 2019 – Grudzień 2019
-
Budowa tunelu w ciągu ulic: Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte skrzyżowania: Filipowicza, Armii Krajowej, Żeromskiego, Warszawska, Szlachecka.
-
Rozbiórka przejazdu w ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj