Przebudowa linii kolejowej. Co czeka pasażerów na odcinku Wawer-Józefów-Otwock?
Obecnie na terenie Wawra trwają intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej. W ramach inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonawca wybudował dwa nowe tory, które rozdzieliły ruch aglomeracyjny i dalekobieżny między stacjami PKP Gocławek a PKP Wawer. – Na wszystkich peronach prowadzimy prace związane z uruchomieniem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Zakończenie prac planowane jest w III kwartale br. – zapewnia PLK.
Ogłoszono przetarg
Jeden z torów został zakończony przy PKP Anin. Z tego miejsca w przyszłości rozpocznie się budowa nowego torowiska, które połączy się z zamkniętymi torami przy PKP Świder. Na tym odcinku powstaną 4 tory. Na początku października PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły długo oczekiwany przetarg na wybór wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem.
Gdzie będą tunele?
Modernizacja linii kolejowej od Wawra do Otwocka przewidziana jest na dwa-trzy lata. W ramach inwestycji zostaną zlikwidowane cztery przejazdy kolejowo-drogowe w Radości, Falenicy, Michalinie i Józefowie, a zamiast nich powstaną cztery bezkolizyjne skrzyżowania. Tunele powstaną na ul. Panny Wodnej i ul. Izbickiej (Radość), w ciągu ul. Walcowniczej i ul. Bysławskiej (Falenica), w ciągu ul. Werbeny i ul. Brucknera (na pograniczu Falenicy i Józefowa) oraz w okolicach ul. Cichej i ul. Matejki (Józefów).
Projekt obejmuje również budowę 20 nowych przejść podziemnych, z czego sześć zostanie zrealizowanych we współpracy z lokalnymi samorządami. Dodatkowo planowana jest modernizacja istniejącego przejścia na stacji w Falenicy.
Nowe perony i przejścia podziemne
W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje i przystanki kolejowe: w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Falenicy, Michalinie, Józefowie i Otwocku (PKP Świder). – Powstaną tu nowe przejścia podziemne, które zapewnią bezpieczną komunikację na perony. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. O przyjazdach i odjazdach pociągów informować będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej na peronach – podkreśla PKP PLK.
Most na Świdrze
Kolej planuje także zmodernizować most kolejowy na rzece Świder (stary most z dwoma torami zostanie całkowicie wyremontowany, a obok niego powstanie dodatkowa konstrukcja kolejowa).
Rewolucja kolejowa w Józefowie
– Budowa dwóch dodatkowych torów wiąże się z likwidacją parkingów przy PKP Józefów i PKP Michalin, wycinką drzew wzdłuż torów i budową ekranów akustycznych – wyjaśnia Urząd Miasta Józefów. I podkreśla, że kilka lat temu po długich rozmowach z inwestorem, wynegocjowano alternatywne rozwiązania infrastrukturalne, które znacząco poprawią komunikację w mieście. W ramach tych ustaleń powstaną:
-
Wiadukt dla samochodów oraz ciąg pieszo-rowerowy na wysokości ulic Brucknera i Werbeny.
-
Tunel dla samochodów oraz droga rowerowa na wysokości ul. Cichej i ul. Matejki (inwestycja będzie realizowana ukośnie w stosunku do torów).
-
Przejście podziemne dla pieszych na wysokości ul. Cicha i ul. Matejki, które będzie zlokalizowana prostopadle do torów (z jednej strony będzie widna, a z drugiej pochylnia).
-
Ciąg pieszo-rowerowy pod torami w rejonie „starej Wiązowskiej” i wiaduktu z trasą 721.
Pochylnia i schody
– W ramach inwestycji powstaną także dwa podziemne przejścia pod torami przy PKP Michalin oraz dwa pod torami przy PKP Józefów – wyjaśnia urząd miasta. – Do wszystkich 4 przejść podziemnych będzie prowadzić pochylnia i schody, a na obu przystankach z przejścia podziemnego na peron od strony południowej będą pochylnie, a od strony północnej schody i winda. Poza tym przejścia podziemne będą również monitorowane, co zapewni dodatkowe bezpieczeństwo – zapewnia józefowski urząd.
– Z uwagi na powierzchnię inwestycji, czyli budowę 4 torów wraz z ekranami akustycznymi, nie będzie możliwości zachowania parkingów przy stacjach – dodaje józefowski urząd miasta. I podkreśla, że docelowo takie mogą powstać m.in. w miejscach, gdzie inwestor wybuduje np. zbiorniki wodne.
Ile czasu będzie miał wykonawca?
Zawarcie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest w połowie 2025 roku, a ten będzie miał 34 miesiące na realizację zadania. Oznaczałoby to zakończenie całej inwestycji w 2028 roku (pierwotnie zakończenie inwestycji przewidywano w 2026 roku). Jeszcze w tym roku mają się rozpocząć prace rozbiórkowe kilku obiektów kolidujących z inwestycją.
Kiedy będą największe utrudnienia?
W trakcie realizacji inwestycji będzie sporo utrudnień i ograniczeń w ruchu kolejowym. Na pierwszym etapie planowane jest wykorzystanie jednego istniejącego toru, który zostanie zamknięty na czas budowy dwóch torów (nr 3 i 4), co oznacza, że ruch będzie prowadzony tylko po torze numer jeden w kierunku Otwocka. Jak wyjaśnia PLK największe utrudnienia dla pasażerów, potrwają około roku, ale potem ruch pociągów znacznie się poprawi.
Kolejarze zapowiadają, że wszystkie obiekty, takie jak przejazdy i przejścia podziemne, będą budowane równocześnie. Wykonawca przygotuje plan tymczasowej organizacji ruchu, dbając o to, by nie zamknąć obu pasów ul. Patriotów jednocześnie oraz zapewnić tymczasowe przejazdy przez tory w Radości i Falenicy. W trakcie prac dostęp do peronów oraz przejścia mają być utrzymane. Prace rozpoczną się od wschodniej strony, a pierwsze sześć miesięcy poświęcone będzie przygotowaniom.
Co z ekranami akustycznymi?
Ekrany budzą kontrowersje wśród mieszkańców Wawra i Józefowa. Największy sprzeciw wyrażają mieszkańcy Józefowa, którzy uważają, że ekrany oszpecą krajobraz i zniszczą klimat miasta, ale jak podkreśla burmistrz Józefowa, Marek Banaszek, kwestia ekranów jest jednak przesądzona z uwagi na bezpieczeństwo i obowiązujące przepisy.
Ze wstępnych analiz akustycznych inwestora wynika, że hałas generowany przez pociągi po rozbudowie torów będzie osiągał parametry, przy których prawo nakazuje budowę ekranów akustycznych. – Na odcinku józefowskim ich wysokość ma wynosić od 3 metrów do 5,5 metrów – wyjaśnia józefowski urząd miasta. Podobna wysokość ekranów ma być także na wawerskim odcinku. Ekrany wzdłuż linii kolejowej od Anina do Otwocka mają być „zasłonięte” zielenią.
Ostateczna decyzja o lokalizacji ekranów akustycznych jeszcze nie zapadła i wiele zależy od uzyskanej decyzji środowiskowej. To na etapie decyzji środowiskowej dotyczącej toru nr 4 zostaną określone parametry ustawienia ekranów. – Tam, gdzie będą wymagane zgodnie z decyzją środowiskową, tam zostaną zainstalowane – podkreśla inwestor.
Co z modernizacją zabytkowego dworca kolejowego w Otwocku?
Od kilku lat trwają rozmowy na temat remontu dworca PKP w Otwocku oraz zagospodarowania placu przed nim, jednak inwestycja utknęła w martwym punkcie. Modernizację będzie realizować spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. Na jakim etapie jest inwestycja? O to zapytaliśmy zarządcę nieruchomości.
– Pod koniec września 2023 roku podpisaliśmy umowę z wykonawcą (SKB LDR) na przebudowę budynku dworca w Otwocku. Inwestycja jest realizowana w formule „projektuj i buduj”, dlatego zadaniem wykonawcy będzie najpierw opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie wykonanie prac budowlanych. Obecnie wykonawca jest w trakcie opracowania dokumentacji projektowej. Po jej przygotowaniu i uzyskaniu pozwolenia na budowę wykonawca przystąpi do prac budowlanych. Całość inwestycji planujemy zakończyć w połowie 2026 r. – zapewnia Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych S.A. I dodaje, że wartość inwestycji to prawie 21 mln zł. Jest ona częścią Programu Inwestycji Dworcowych.
INNE ARTYKUŁY:
Policja zatrzymała uzbrojonego obywatela Białorusi w Otwocku
Autobusy znowu kursują ul. Przewodową w Miedzeszynie, ale w Międzylesiu nadal są utrudnienia!
Strzały przed sklepem w Otwocku. Dramatyczne sceny przy dużym osiedlu
Skolim w Otwocku. Wieczór pełen hitów disco polo!
http://halootwock.pl/wiadomosci/skolim-w-otwocku-wieczor-pelen-hitow-disco-polo/cid,18139,a
To już pewne! Wiemy, kiedy otworzą trasę 801 w kierunku Warszawy!
Drony, psy służbowe i symulacja wypadku. Powiatowe ćwiczenia w Otwocku
Prace archeologiczne w Otwocku. Co znaleziono pod ziemią? [FOTO]
Rośnie liczba zachorowań na krztusiec. Bezpłatne szczepienia dla kobiet w ciąży!
Brutalna napaść na seniora w jego domu w Józefowie. Bandzior uciekł
Zielona perła Mazowsza. Weekendowy wypad na wieżę widokową i torfowiska
http://halootwock.pl/wiadomosci/zielona-perla-mazowsza-weekendowy-wypad-na-wieze-widokowa-i-torfowiska/cid,18111,a
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj